15 april 2015

Examen Tips & Ervaring



Hoihoi, de examens komen er bijna aan! Spannend! Ik heb vorig jaar mijn vmbo examen gehaald en ik dacht dat het wel leuk en handig zou zijn mijn ervaring met jullie te delen en tips te geven.

Ik heb mijn examen als best wel relaxt ervaren. Echt waar, het examenjaar is 1 van de leukste jaren in je middelbare school tijd. Misschien kwam dat doordat ik een hoger niveau aan kon of omdat je gewoon heel veel vakantie hebt na dat je je examen hebt gedaan. Ik was vooraf mijn examen super zenuwachtig en toch ook wel een beetje angstig. Het is iets waar je 4/5/6 jaar naar vooruitkijkt en daardoor lijkt het is heel groots enz. Geloof me het valt allemaal mee. Als je goed je examens hebt geleerd dan komt het allemaal goed.

Tip 1: Begin vroeg genoeg met leren, maar niet te vroeg. Ga geen maand van te voren beginnen met leren want dat ga je niet blijven onthouden. Begin 2/3 weken van te voren. Ga niet overhaast leren maar gewoon chill zoals je voor alles leert. Het examen is in principe gewoon een grote toets.

Tip 2: Neem in je examenweek elke dag een smoothie. Dit hielp mij zo erg. Ik voelde me enorm fit hierdoor en ik voelde ook dat dat ook hielp met mijn concentratie en uithoudingsvermogen met de toets en met leren. Fruit is zo belangrijk. Als je elke dag in je examen een smoothie hebt genomen en je kijkt terug dan kan je echt een verschil merken kwa fitheid.

Tip 3: Maak samenvattingen. Dit is zo handig, want als je dan de volgende dag je examen hebt, het enige wat je hoeft te doen is je samenvatting doorlezen en te controleren of je het goed kent.

Tip 4: Maak een planning. Een planning is zo belangrijk. Een planning stelt je niet alleen gerust maar het zorgt ook voor motivatie en dat het geen zooitje word in je hoofd. Ik denk dat de planning er sowieso voor zorgt dat je de 1e 5 van de 10 punten binnenhebt. Veel mensen hebben enorm veel moeite met het maken van een planning. Heb jij dat ook dan kan je het beste 1 met een bekende maken die er wel goed in is. Zelf ben ik echt een planner! Willen jullie wat tips en trucs voor de perfecte planning of wat dan ook comment het dan eventjes,  zodat ik er een blogpost over kan schrijven.

Tip 5: Kom vroeg op school wanneer de examens zijn, maar niet te vroeg. Als je heel vroeg op school komt tijdens je examen ga je jezelf steeds zenuwachtiger maken omdat het examen steeds dichter bij komt. Ook zullen andere mensen er telkens over beginnen en dan ga je je onnodig zorgen maken.

Tip 6: Neem water en een koekje of iets mee. Vocht is belangrijk en vooral tijdens je examen. Het koekje is voor de rommelende maag. Jij wilt niet degene zijn waar iedereen zich aan irriteert omdat je maag borrelt.

Tip 7: Geniet van je examenperiode. Het is immers de laatste paar weken/maanden op de middelbare en daar moet je zeker van genieten! :)

Tip 8: Dit is misschien de moeilijkste tip.. Zet je mobiel uit.. Tijdens het leren is het heel irritant om je mobiel aan te hebben. Hierdoor wordt je afgeleid en voor je het weet ben je een uur verder. Zet je mobiel dus uit.

Liefs,
Rosina & Deborah

3 opmerkingen:

  1. Handige tips! En ze zijn allemaal waar (ik gebruik ze ook nog steeds). XO

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aah ben zo blij dat ik dat allang achter de rug heb haha. Vond het maar niks al die spanning!

    BeantwoordenVerwijderen