5 juni 2015

Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw..



Jaja, vandaag was de lucht weer helder blauw. Wat is het toch fijn met de zon :). We leggen ons handdoekje neer en gaan heerlijk onderuit liggen met de hoop om bruin te worden. Sommige worden het snel, andere weer niet.

Wist je dat het enorm belangrijk is om je goed in te smeren? Wij beseffen het ons soms niet maar het is zo belangrijk. Als je je namelijk niet goed insmeert heb je sneller kans op huidveroudering. I mean, niemand wilt er zo verrimpelt uitzien later als .. idk.

Ik ging op het internet zoeken naar wat er gebeurd als je je niet goed insmeert en daar vond ik dat een huid die verbrand is altijd beschadigd is. Ik ging nadenken en dacht. Oké dat betekent dus nu dat 80% van mijn lichaam nu gewoon beschadigd is. Hoe zou ik er dan wel niet uit gezien hebben als ik nooit in de zon heb gelegen?

Ook vond ik dat als je verbrand ben dat je dan sneller vatbaar bent voor een koortslip. Gelukkig heb ik dat nooit gehad.. Het stelde me weer een beetje gerust.

Op een gegeven moment kwam ik bij de huidtypes aan en daar vond ik een prachtig lijstje met welke factor je bij welke huid nodig hebt. Ik schrok weer een beetje..


Huidtype 1
(zeer licht huidtype, verbrandt snel, bruint nooit)

factor 30
Huidtype 2
(licht huidtype, verbrandt vrij snel, bruint langzaam)
factor 15-20
Huidtype 3
(vrij licht huidtype, verbrandt niet snel, wordt makkelijk bruin)
factor 10-15
Huidtype 4
(iets getint huidtype, verbrandt (vrijwel) nooit, bruint snel)
factor 5-10
Kinderen tot 16 jaar ongeacht het huidtype
factor 30/50

Ik ben nu inmiddels 16 jaar en de enige keer dat ik factor 50 gebruikte was toen ik om ''wiwi's'' (lolly's) vroeg bij m'n oma.

Mijn zoektocht zette ik voort. Ik vond dit


prachtige lijstje met hoeveel uur je in de zon mag liggen.

Huidtype 1: maximale tijd in de zon = 67 minuten/zonkracht
Huidtype 2: maximale tijd in de zon = 100 minuten/zonkracht
Huidtype 3: maximale tijd in de zon = 200 minuten/zonkracht
Huidtype 4: maximale tijd in de zon = 300 minuten/zonkracht


Ik doe er nu heel soft over, maar insmeren is echt belangrijk. Eigenlijk moet je je elke dag insmeren en vooral in de zomer. Ik vergeet het ook heel vaak, maar na dat ik deze info had opgezocht wist ik wel dat het belangrijk was en ga ik nu nog gemotiveerder smeren!




| Top - Primark | Ketting - Rosina | Broekje - Primark | Schoenen - Bershka |

Liefs,
Deborah

15 opmerkingen:

  1. Handig postie! Volgens mij heb ik type 4... #luckyme haha (:

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja eh. Ik ben echt jaloers! Mijn huidtype is 2. Lijkt me zo chill om 4 te hebben!

      Verwijderen
  2. Wat een leuk en handig artikel! Ik heb helaas ook huidtype 2, dus ik blijf mij goed insmeren tijdens de zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie outfit, leuks short! Ik heb huidtype 2/3 maar ik smeer me, wanneer ik nog nauwelijks gebruind ben, eigenlijk altijd in met factor 30!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik ook. Maar meestal pak ik toch gauw de 20.

      Verwijderen
  4. Insmeren vind ik ook heel belangrijk! Je outfit is trouwens super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooh, je outfit is echt leuk! Vooral het broekje! ♥ Al deze info ga ik proberen te onthouden, want met de tropische temperaturen die eraan komen, kan ik me maar beter goed voorbereiden! Ik heb dus blijkbaar ook huidtype twee. Smeren die handel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Thanks :) Ik kom er nu achter dat er best veel mensen zijn met huidtype 2

      Verwijderen
  6. Ahhh super handig! Zelf heb ik huidtype 3 :) Je outfit is heeel leuk ♡ !!

    BeantwoordenVerwijderen